focus-houden-met-add

‘Haa-llooo… Met ma…’

Als mijn lieve schoonmoeder van 89 belt, moet ik altijd even terugschakelen. Mijn denk- en spreektempo moeten omlaag. Dat is even worstelen. Voordat ik de telefoon opneem, spreek ik mezelf stevig toe. ’Echte aandacht, Margo!’

Want voordat ik het weet, dwaal ik af en gaan mijn gedachten naar de inrichting van het nieuwe huis, de lunch met een vriendin of de tandartsafspraak van zoonlief die verzet moet worden. En… Ah, shit! Moet ik nu ja of nee antwoorden op de vraag die net gesteld is? Wat vroeg ze eigenlijk? Focus houden met ADD, hoe doe je dat?

Focus houden met ADD tijdens Training Effectief Leven met ADD

Tijdens de training Effectief leven met ADD is er altijd wel een deelnemer die dit onderwerp aankaart. Schuldgevoel omdat je je aandacht niet bij een gesprek kunt houden. Afdwalen tijdens een saai gesprek. Balen als je vlak na een overleg met je collega of na een meeting geen idee meer hebt waar het over ging.

Lang gingen we ervan uit dat je maar 20 procent van je brein gebruikt, maar dat is een fabeltje.

Je gebruikt je grijze massa 100 procent en je verwerkt ongeveer 1400 woorden per minuut. Er ontstaat een concentratieprobleem op het moment dat je te weinig interne prikkels creëert. Dan ontstaat er ‘verveling’, een soort onderpresteren van je brein. Je gebruikt dan niet de volledige capaciteit, dus je brein gaat op zoek naar meer prikkels. De leegte moet worden gevuld. Typisch gevalletje van mindwandering. Dit doen we sowieso 47 procent van onze tijd.

4 concentratietechnieken handig voor mensen met ADD

Mark Tigchelaar schrijft in zijn bestseller Focus over vier concentratielekken. De eerste en belangrijkste heeft vooral te maken met wat ik hierboven beschrijf. Te weinig interne prikkels. In één minuut kunnen we dus aan 1400 dingen denken. Het gemiddelde spreektempo ligt op 125 woorden per minuut. Met lezen verwerk je ongeveer 250 woorden per minuut. dan ontstaat er dus een ruimte die opgevuld moet worden. Een groot deel van onze taken vraagt slechts 20 procent van onze hersencapaciteit. Geen wonder dat ons meest ingenieuze systeem op zoek gaat naar nieuwe prikkels!

Vul de leegte met….multitasken!

Multitasken? Dat moeten we toch vooral niet doen?

Afgelopen jaren heb ik dus vooral geroepen dat multitasken slecht is voor je brein. Maar Mark Tigchelaar legt uit dat je met multitasken juist de leegte opvult. Let op! We hebben het hier dus niet over taskswitchen, waarbij je letterlijk van de ene naar de andere taak switchet. Het is bij weinig interne prikkels de bedoeling dat je er iets eenvoudigs bijna gedachteloos naast doet om aandachtig te blijven.

Een mooi voorbeeld is droedelen tijdens het telefoongesprek met mijn schoonmoeder. Als ik met pen en papier een beetje zit te tekenen, vult de rest van mijn brein zich met die activiteit. Zo luister ik met meer aandacht. Ik maak het mijn brein een beetje moeilijker om af te dwalen.

Uit onderzoek is gebleken dat je zelfs 29 procent meer informatie uit het telefoongesprek weet te herinneren als je tegelijkertijd droedelt. Juffen en meesters weten dat kinderen graag tekenen en kleuren tijdens het voorlezen en vinden dat helemaal prima. Dus iedereen een blocnote en pen erbij houden tijdens de vergadering, de les of een telefoongesprek!

Nog meer ADD tips bij te weinig prikkels:

  • Maak de taak moeilijker. Geef jezelf bijvoorbeeld een strakke deadline, zodat je sneller moet werken.
  • Combineer je taak met iets simpels waarbij je niet actief hoeft na te denken. Zoals wandelen, schoonmaken of droedelen.

Nieuwsgierig naar de andere drie concentratielekken en niet zo’n goeie lezer?

Ben Tiggelaar interviewt Mark Tigchelaar in deze podcast.


Lees ook mijn blog over de hyperfocus, vast heel herkenbaar voor mensen met ADD! En wil je meer weten over mij en hoe ik jou kan helpen? Neem dan contact met mij op.

Avatar

Margo Matse

ADD coach en oprichter van ADD Coaching. Lees meer over Margo.

https://www.youtube.com/watch?v=o1RxQPxgJko

Nieuw!

De online videotraining

Heb jij ADD? Vraag je je weleens af waarom je zo moeilijk kunt concentreren? En hoe je uitstelgedrag tackelt? Krijg grip op je ADD in deze driedaagse online training.

Zet je eerste stappen
Overal online te volgen

Wil je meer weten over ADD?

Ontvang 1x keer per maand een mail met praktische handvatten en de laatste artikelen, vers in je mailbox.