omgaan met ADD

Je hebt de diagnose ADD gekregen of je herkent je in de eigenschappen. Nu moet je leren omgaan met ADD. De diagnose kan veel duidelijk brengen. Voor zowel jezelf als je omgeving. Had je al een vermoeden dat je dit had of komt het toch onverwachts? Ga je het accepteren en laat je het ook direct je omgeving weten? Of houd je het liever nog even voor jezelf? En hoe moeten jij en je omgeving nou omgaan met ADD? Kortom: hoe kom je ‘uit de kast’ met je ADD diagnose?

De diagnose is gesteld, hoe ga je verder?

Oké, de diagnose is gesteld, je hebt ADD, maar wat nu? Lange tijd hebben jij en je omgeving misschien wel gedacht dat er van alles mis was met je. Je familie en vrienden dachten misschien dat je niet geïnteresseerd in ze was of dat je geen discipline had omdat je nooit wat afmaakte. Je collega’s werden boos omdat je belangrijke afspraken telkens vergat en veel te chaotisch was. Nu je eindelijk weet dat er een oorzaak is voor deze warboel, wil je daar natuurlijk direct wat aan doen! Maar hoe ga je dat doen? Het in je eentje proberen aan te pakken is niet aan te raden. Raadpleeg je huisarts of zoek online naar een professionele coach die veel ervaring heeft met omgaan met ADD bij volwassenen. Ook belangrijk, vraag je directe omgeving om hulp!

Betrek je omgeving er bij

Heel belangrijk in het omgaan met ADD is je partner en/of omgeving te betrekken in je situatie. Op die manier weten zij ook wat er met je aan de hand is. Zo kunnen jullie samen leren hoe je wilt omgaan met ADD. Communiceer met elkaar en probeer het niet in je eentje op te lossen. Geloof mij, je omgeving wil niets liever dan jou helpen. Zij zelf zijn daar ook bij gebaat, want leven met iemand met ADD is voor je partner en omgeving ook een uitdaging. Wanneer jullie samen de uitdaging aangaan dan zul je zien dat het proces veel sneller en vooral gemakkelijker verloopt.

Tips hoe omgaan met ADD

Ieder mens met ADD is anders en er is geen kant-en-klaar oplossing voor hoe jij kan omgaan met ADD. Je omgeving weet het vaak ook niet. Zo kunnen er strubbelingen en ruzies ontstaan omdat jullie elkaar niet begrijpen. Een aantal praktische tips over hoe omgaan met ADD:

  • Structuur, regelmaat en ritme zijn heel erg belangrijk
  • Probeer zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed
  • Ontspan voordat je gaat slapen (maak een ommetje of neem een douche)
  • Stel doelen voor jezelf maar wil niet alles tegelijk
  • Maak to-do-lijstjes, creëer op deze manier rust in je hoofd
  • Afgeleid? Breng je aandacht terug door tegen jezelf te praten (liefst hardop)
  • Betrek je omgeving er bij, laat weten wat er in je omgaat. Communiceer!
  • Zorg er voor dat je genoeg tijd en ruimte hebt om jezelf weer op te laden
  • Zorg er voor dat je voldoende sport of dagelijks voldoende beweging krijgt
  • En last but not least, zoek hulp! Je moet het zelf doen maar je hoeft het niet alleen te doen

Heb je hulp nodig bij het omgaan met ADD? Volg dan de online videotraining ‘Maak kennis met je ADD‘, of kom naar de training!

Avatar

Margo Matse

ADD coach en oprichter van ADD Coaching. Lees meer over Margo.

https://www.youtube.com/watch?v=o1RxQPxgJko

Nieuw!

De online videotraining

Heb jij ADD? Vraag je je weleens af waarom je zo moeilijk kunt concentreren? En hoe je uitstelgedrag tackelt? Krijg grip op je ADD in deze driedaagse online training.

Zet je eerste stappen
Overal online te volgen

Wil je meer weten over ADD?

Ontvang 1x keer per maand een mail met praktische handvatten en de laatste artikelen, vers in je mailbox.