Kaartje met quote 'liefde en aandacht maakt alles mooier'

Dealen met je ADD. Voor mij betekent ADD dat ik regelmatig dingen door elkaar doe. Want als iets mijn aandacht trekt, vaak iets wat ik letterlijk voor me zie, wil ik daar gelijk mee aan de slag. Ik maak een wc schoon wanneer ik even ga plassen. Ik deel de koelkast opnieuw in onder het koken. En lang geleden poetste ik de badkamer als de kleintjes in bad zaten.

Als ik te veel van de hak op de tak spring, verlies ik de prioriteiten uit het oog en creëer ik mijn eigen stress. Prioriteiten zijn in mijn geval meestal werkgerelateerd. De mailbox bijhouden, artikelen schrijven, nieuwsbrief maken, nieuwe producten ontwikkelen et cetera. En als baas van mijn eigen toko is er niemand die mij een deadline oplegt.

Ik heb zo de nodige strategieën ontwikkeld. Hier een paar ideeën die misschien voor jou ook werken om te dealen met je ADD.

Geef jezelf toestemming

Van de hak op de tak mag! Soms gewoon eventjes tussen effectieve werkblokken door of zelfs een hele (vrije) dag lang. Als ik mezelf maar bewust toestemming geef en niet het gevoel heb dat ik er geen invloed op heb. Anders voelt het altijd ‘fout’ en komt het schuldgevoel om de hoek kijken.

Bespreek weekdoelen met je buddy

Hoewel ik aan nieuwe ideeën geen gebrek heb, vind ik het toch lastig een week vooruit doelen te stellen. Maar daar begint het wel mee. Ik moet mezelf dwingen daarover na te denken, omdat ik deze doelen wekelijks bespreek met mijn buddy (of accountability partner). We maken meestal een wandeling van één à anderhalf uur en blikken dan terug en vooruit. Wat willen we komende week echt doen? Door met de ‘buitenwereld’ te communiceren, worden de doelen concreter/echter, duw ik mezelf vaker uit mijn ADD-bubbel en verzet ik meer werk.

Deel je dagdoelen

Gedurende de week deel ik ook, met wisselend succes, drie tot vijf dagdoelen met mijn buddy. Wat zijn vandaag de belangrijkste dingen die ik gedaan wil hebben? Dit appen we ‘s ochtends naar elkaar. ‘s Avonds vinken we af.

Neem een nuttige pauze

Als ik het zat word achter de computer doe ik voor de afwisseling vaak een huishoudelijke taak. Het liefst maak ik vast het eten klaar. Dan ben ik er even tussenuit, maar doe ik toch iets nuttigs. Als het vlees suddert in de pan, sudderen de ideeën mee in mijn hoofd. Daarna heb ik weer nieuwe zin én een scherpere focus.

Doe een powernap of maak een wandeling

Ik ben lief voor mezelf. Dat heb ik echt moeten leren, blij te zijn met alles wat wél lukt, met alles wat wél afgevinkt kan worden. Al haal ik de 100 procent niet, dan ga ik voor 80 procent. Vaak is het rond een uur of twee of drie wel een beetje op. Met een wandeling of een powernap creëer ik echt een oplaadmoment, zonder beeldscherm of andere prikkels.

Dealen met je ADD: accepteer jezelf

Sommige taken kan ik heel snel, bij andere verander ik in een schildpad. Als ik ergens meer tijd voor nodig heb, probeer ik mezelf niet meer op te jagen, maar ook gewoon de benodigde tijd in te plannen. Dan doe ik er maar lekker lang over… Prima.

En nu jij! Hoe ga jij met je ADD om in het dagelijks leven?

En nu ben ik eigenlijk benieuwd naar jouw manier van dealen met je ADD in het dagelijks leven. Wil je jouw tips delen? Of stuur me een mail, vind ik ook leuk! En wil je zelf aan de slag met je ADD op een laagdrempelige manier, dan is mijn online videotraining ‘Maak kennis met je ADD‘ waarschijnlijk echt iets voor jou.

Avatar

Margo Matse

ADD coach en oprichter van ADD Coaching. Lees meer over Margo.

https://www.youtube.com/watch?v=o1RxQPxgJko

Nieuw!

De online videotraining

Heb jij ADD? Vraag je je weleens af waarom je zo moeilijk kunt concentreren? En hoe je uitstelgedrag tackelt? Krijg grip op je ADD in deze driedaagse online training.

Zet je eerste stappen
Overal online te volgen

Wil je meer weten over ADD?

Ontvang 1x keer per maand een mail met praktische handvatten en de laatste artikelen, vers in je mailbox.

★★★★★ Deelnemers beoordelen de training met een 9,1!