winterdip

Mijn collega Jolanda schreef afgelopen week deze blog over de winterdip. Oorzaak, een verstoring van de natuurlijke dag en nachtritmes van het lichaam. Hoe zij ervan af is gekomen lees je hieronder! Wie weet helpt het jou ook.

Het waarderen van alle seizoenen

De klok is weer verzet, bladeren verkleuren en vallen van de bomen, en hoewel het zonnetje zich nog af en toe laat zien, zitten we toch ineens midden in de herfst. Vroeger had ik daar echt een hekel aan, ik had helemaal niks met de herfst en de winter. Nu vind ik het helemaal geen probleem meer, deze periode. Ik voel me nog steeds wel wat ‘lichter’ in de lente en de zomer, maar heb ook de andere seizoenen leren waarderen. Want waar ik in de lente en zomer de drang voel om veel naar buiten te gaan en nieuwe dingen op te pakken, heb ik dat in het najaar veel minder. In deze periode neem ik bewust de tijd om even terug te schakelen en meer rust te nemen. Tijd voor een goed boek, met een kleedje op de bank, kaarsjes aan. Mezelf weer eens een punt appeltaart met een lekkere cappuccino gunnen, want die bikini blijft voorlopig toch in de kast 😜.  En dat past zo goed bij mijn ADD-brein! Doordat ik meer tijd neem om alles te laten bezinken en beter m’n rust pak, geniet ik meer.

Zo’n tien jaar geleden was ik daar nog niet en had ik zelfs regelmatig last van een winterdip. Door elke ochtend achter zo’n lichtbak te gaan zitten, gingen de scherpe randjes eraf en kwam ik best aardig de winterperiode door. Inmiddels weet ik dat ik het goed doe op een vast ritme met opstaan en naar bed gaan en heb ik die lichtbak niet meer nodig.

Waarom ik geen winterdip meer heb

Hoe ik dat doe? Ten eerste ben ik (vooral ’s avonds) wat kritischer in het maken van afspraken, ik probeer m’n week niet te vol te proppen. In de zomer kan ik dat op een of andere manier wat makkelijker hebben dan in de winter. Verder houd ik zo veel mogelijk vaste tijden aan voor naar bed gaan en opstaan, en slaap ik in het weekend max een uurtje uit. Ik slaap in ieder geval dus niet te veel, want daar ga je je juist sloom, moe en somberig door voelen. Voor het slapengaan zorg ik dat ik niet te veel blauw licht binnenkrijg door m’n telefoon op tijd weg te leggen. En als ik ‘s morgens opsta, ga ik het liefst even naar buiten. Als dat niet kan, zet ik in ieder geval alle lampen aan in de kamer, zodat ik écht wakker word 😉.  Door het (dag)licht voel ik me wakkerder en fitter en geniet ik meer van deze periode. Ik hoop dat jij ook kunt genieten.

Symptomen winterdip

  • (extreme) vermoeidheid
  • veel behoefte aan slaap, zelfs als je al meer dan normaal slaapt
  • een verschuiving van het dag-nacht ritme waarbij je jezelf steeds later de dag ‘wakker’ voelt
  • prikkelbaarheid
  • slechtere concentratie
  • somberheid
  • minder kunnen genieten
  • minder behoefte aan sociale contacten
  • toename eetlust
  • het gevoel niet meer in balans te zijn

Wil je meer weten over hoe ADD en hoe jij hier mee kunt omgaan? Neem dan contact op met Jolanda of met mij of bekijk mijn aanbod

Margo Matse

ADD coach voor volwassenen met een aandachtstekortstoornis. Helpt volwassen met ADD om meer rust en overzicht te creëren. En om doelen helder te krijgen én te behalen. Lees meer over Margo

Wil je meer weten over ADD?

Ontvang 1x keer per maand een mail met praktische handvatten en de laatste artikelen, vers in je mailbox.