Skip to main content

Jullie tieners gaan niet de gebaande wegen. Ze lopen tegen zichzelf, hun ouders 😉 en de omgeving aan. Ze gaan te laat naar bed, eten het verkeerde eten en beïnvloeden hun concentratievermogen daar negatief mee. Ze raken informatie kwijt, vergeten afspraken en als je drie opdrachten tegelijk geeft, doen ze er hopelijk één. Hun kamer is een chaos en er komt bij lange na niet uit wat erin zit, waardoor het mogelijke schoolniveau wellicht niet wordt gehaald.

Jullie tieners met ADD zijn uniek en authentiek

Maar daarnaast zijn ze uniek en authentiek. Hebben ze humor en doorzettingsvermogen en zijn ze nieuwsgierig. Ze hebben een hyperfocus voor zaken die misschien niks met school te maken hebben, maar waar ze wel heel goed in zijn of kunnen worden, vanwege die hyperfocus dus. Ze liggen dwars, doen niet wat jullie verwachten, maar ze houden wel heel veel van jullie.

ADD jongerentraining – Stellingenspel

Op de foto zie je de helft van de jongeren die deelnamen aan de training Effectief leven en leren met ADD van 9 en 10 april. Met toestemming geplaatst.

Ik maakte deze foto tijdens een stellingenspel. De stelling was:
Je ouders moeten jou tot je 25e helpen met je planning en organisatie, omdat dan pas je prefrontale cortex is volgroeid.

Deze jongeren gaven aan dat ze wel hulp willen maar niet continu en ook niet ongevraagd. Daar worden ze gestrest van. Zij willen zelf om hulp vragen. Voor ouders ook weer lastig, want niet elke tiener geeft goed aan welke hulp hij of zij nodig heeft. Maar de vraag is dus of alle goedbedoelde opmerkingen, aanmoedigingen, duwtjes in de rug en to-dolijstjes en planningen enig effect hebben voor deze mooie gasten.
Het valt niet mee je kinderen te begeleiden naar volwassenheid. Je hoopt dat ze een mooie plek vinden in de maatschappij, waar zij hun talenten en kwaliteiten kunnen gebruiken, en ook nog een beetje gelukkig zijn.

Stress vanwege hun uitstelgedrag en bioritme

Het is vanuit dat verlangen dat je probeert je druk uit te oefenen. Door te belonen, te straffen, of keer op keer uit te leggen wat in jouw optiek wel zou werken. Maar nog steeds gaan ze om half drie naar bed en maken ze hun huiswerk last minute. Zij creëren hun eigen stress. Dus het is voor hen dubbelop. Stress vanwege het gezeur van hun ouders en stress vanwege hun eigen uitstelgedrag en bioritme.

Voor mij was het een feestje om eindelijk weer met een groep aan de slag te gaan. En na twee dagen intensief optrekken met deze mooie mensen ga je gewoon van ze houden. Vanwege hun openheid, eerlijkheid en kwetsbaarheid. Zij raken mij, doordat ik hen zo goed begrijp. Ik leef, denk en voel met ze mee. Want ik stond ooit ook daar waar zij nu staan…

Ik heb vertrouwen in deze prachtige jongeren met ADD!

Ik heb er vertrouwen in, vanwege hun doorzettingsvermogen, intelligentie en creativiteit. Ik hoop dat zij in die twee dagen zo veel mogelijk hebben geleerd over ADD en hun eigen gebruiksaanwijzing. En dat ze de moed vinden hun eigen (leer)weg te gaan. Dat ze op zoek gaan naar welke hulpbronnen ze uit de buitenwereld nodig hebben om hun doelen te bereiken met minder stress. En misschien schakelen ze daar hun ouders wel bij in. Ik heb 100 procent vertrouwen in alle twaalf. Komt goed!

Liefs Margo