ADD bij vrouwen

Fietsend in Valkenburg

‘Fiets maar door, meisje.’

Mijn dag is goed. Met een glimlach stap ik op mijn gehuurde fiets nadat ik twee 65-plussers heb laten voorgaan. ’ze noemen me meisje,’ zeg ik mijn dochter van 21 als ik weer naast haar fiets.

Kijk, als ik me passief door mijn eega naar de grotten van Valkenburg had laten rijden, had ik deze liefdevolle aanmoediging niet gehad, dat mooie roodbruine eekhoorntje niet gezien en het zweet op mijn rug, waar ik in het treintje van de Gemeentegrot akelig koud van werd, ook gemist. Oké, mijn billen deden na 15 kilometer al zeer, maar dat kwam door gebrek aan oefening en daar zijn we nu dus iets tegen aan het doen. Gewoon beginnen is het advies van Roos Vonk in haar boek Je bent wat je doet.

Goed excuus om niet te bewegen…

Ik heb een goed excuus voor de abominabele staat van mijn conditie. Na drie maanden hoesten en de nodige onderzoeken blijken mijn longen extreem gevoelig te zijn. Hyperreactieve luchtwegen noemen we dat.
Maar dat mijn luchtwegen zich hyperreactief gedragen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ik hyperreactief moet reageren! Nu deze kwaal in bedwang wordt gehouden door een dagelijkse puf, moet ik gewoon weer aan de slag. Geen gezeur, hupsakee, lopen, fietsen naar mijn werk (ik neem al maanden de auto, schande!) en weer daten met mijn hardloopmaatje van drie deuren verderop.

Voor een ieder die neigt naar bankzitten en excuses zoeken om maar niet in actie te komen nog maar eens de voordelen op een rijtje. En ja… ADD’ers en ADHD’ers, het is niet de oplossing, maar het werkt wel, dus hupsakee, jullie ook aan de slag! Endorfine en serotonine aanmaken. I feel good!

10 redenen om meer te sporten

1. Goed voor je hersenen en geheugen

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de hersenen gebaat zijn bij regelmatig sporten. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom het precies zo is, maar wel dat het zo is. Gedacht wordt dat bewegen de bloedsomloop bevordert. Zo komt er meer zuurstof in je hersenen en dat is goed.

2. Meer zin in seks

Sporters zijn actiever in bed. De verklaring is volgens wetenschappers simpel: sporters hebben meer zelfvertrouwen en zijn tevreden met hun lichaam. Daarnaast verkleint veel bewegen bij mannen de kans op erectiestoornissen.

3. Minder stress

Door te sporten, maakt je lichaam onder andere endorfine en serotonine aan. Beiden staan bekend als gelukshormonen. Ook voedingsmiddelen die de serotonineproductie in je hersenen vergroten, zouden je humeur verbeteren. Endorfine heeft een kalmerend en pijnstillend effect.

4. Sterke botten

Je botdichtheid neemt na je dertigste af, waardoor je botten steeds brozer worden. Sporten helpt dit tegen te gaan. Om sterk te worden en te blijven, moeten botten belast worden. Doe een sport waarbij je botten je gewicht dragen, bijvoorbeeld hardlopen.

5. Een gezond hart

Bewegen heeft effect op de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen. Het voorkomt dat je aders verstopt raken en verlaagt de bloeddruk. Ook vermindert het de kans op andere risicofactoren zoals diabetes, verhoogd cholesterolgehalte, overgewicht en aderverkalking.

6. PMS en menstruatiepijn

Regelmatig sporten vermindert bij vrouwen premenstruele pijnen. Volgens onderzoekers komt ook dit weer door het vrijkomen van de stof endorfine. Het verzacht de pijn en heeft een kalmerend effect. En wist je dat wanneer je tijdens de laatste fase van de menstruatiecyclus beweegt je meer vet verbrandt! Ook kun je in die fase langer sporten zonder moe te worden.

7. Versoepelt de overgang

Ook voor vrouwen in de menopauze is van belang om te blijven bewegen. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het beoefenen van een sport overgangsklachten als opvliegers, nachtelijk zweten, slapeloosheid en prikkelbaarheid vermindert. Daarnaast vertraagt in de overgang de stofwisseling en is het moeilijker om buikvet te voorkomen. Sporten voorkomt die extra kilo’s.

8. Positief effect op de spijsvertering

Als je last hebt van je darmen, bijvoorbeeld obstipatie of een opgeblazen gevoel, zal je waarschijnlijk niet altijd zin hebben om te gaan sporten. Toch kun je veel baat hebben bij meer bewegen en wel gaan. Bewegen heeft namelijk een enorm positief effect op je spijsvertering.

9. Goede lichaamshouding

Hebben de eerst acht punten je nog niet overtuigd? Misschien motiveert het je dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat sporters zich beter voelen dan mensen die helemaal niet bewegen. Ze zitten beter in hun vel en stralen dit ook uit. Ook hebben sporters een betere lichaamshouding en hebben ze minder last van klachten als rugpijn.

10. Meer energie

Voel je je futloos en lukt het je echt niet om jezelf van de bank te slepen om in actie te komen? Realiseer je je dan dat je lichaam door beweging op gang komt. Je hart en longen worden aan het werk gezet en onder andere je bloedcirculatie verbetert.

Al na een paar weken regelmatig sporten voel je je energieker en heb je meer zin in dingen. Probeer vaste sportmomenten te prikken of spreek met iemand af om het makkelijker vol te houden.

Margo Matse

ADD coach voor volwassenen met een aandachtstekortstoornis. Helpt volwassen met ADD om meer rust en overzicht te creëren. En om doelen helder te krijgen én te behalen.Lees meer over Margo

Wil je meer weten over ADD?

Ontvang 1x keer per maand een mail met praktische handvatten en de laatste artikelen, vers in je mailbox.