Skip to main content

ADD Coaching_ADD en structuurHet kan voor mensen met ADD lastig zijn structuur in de dag aan te brengen. Dat merk ik ook bij mezelf. Ik heb geleerd dat structuur aanbrengen voor mij teruggaan naar de basis is. Helemaal wanneer je geen kinderen of een werkgever hebt die enigszins structuur aanbrengen in je dag. Als ondernemer moet ik zelf keuzes maken, tijden bepalen en deadlines creëren; de omgeving heeft minder invloed op mijn dagritme. Hoe ga ik mijn dag, week, weekend vormgeven? Wat maakt dat ik aan het eind van de dag met voldoening mijn hoofd neerleg?

Ik neem je mee in mijn dagelijkse bestaan:

  • Ik sta tussen 07.00 en 07.30 uur op. Neem een glas water, slik mijn vitamines en neem een kop koffie. Op goede dagen loop ik een rondje hard en spring daarna onder de douche en probeer koud af te douchen, brrr. Dat eerste bakkie koffie is trouwens wel de lekkerste van de dag! Ik neem daarna de tijd om mezelf met aandacht aan te kleden en op te maken. Dat hoort bij mijn ochtendritueel en dan voel ik me de hele dag verzorgd.
  • Maandag, dinsdag en donderdag zijn mijn werk-coach-kantoordagen. Ik begin met het doornemen van de dagdoelen. Structuurjunkie-planner – tevens notitieblok – ligt (sinds kort) altijd open naast mijn laptop. Lange tijd heb ik alleen mijn digitale agenda gebruikt, maar ik merk dat ik beter overzicht houd over de hele week als ik de afspraken uit mijn digitale agenda ook op papier zet. Ik gebruik pennen waarvan je de inkt kan uitwissen; ) Blijft het toch een beetje netjes in mijn agenda.
  • Ik probeer mijn mailbox leeg en opgeruimd te houden, want dat scheelt stress. Daar pas ik de twee/vijf minutenregel toe. Kan het binnen twee minuten? Gelijk doen! In de ideale situatie heb ik s ’avonds de mail al op orde en kan ik ’s ochtends beginnen met Olifanten (taken die meer concentratie vragen en waar ik een beetje tegen opzie). Ik heb geen vaste tijden voor de mailbox, maar als ik even niet weet wat te doen, is dat altijd een mooie overgang naar de volgende taak.
  • Rond 11.00 uur wil ik even bewegen. Lang stilzitten is voor mij niet goed. Ik gooi een was in de wasmachine of ruim de vaatwasser leeg of laat de hond uit, maximaal tien minuten, en weer doorrrr!
 Rond 12.30 uur eet ik de eerste maaltijd van de dag, fruit met Skyr. Ik doe al een poos  intermittent fasting en dat gaat in de ochtend prima. ’s Avonds vind ik het soms wat lastiger. Ik doe de 16-8-methode. Vanaf 20.00 uur niet meer eten tot de volgende dag 12.00 uur. Dit werkt goed voor mij. Ik merk dat ik in de ochtend een betere focus heb. Daarnaast houd ik mijn gewicht zo een beetje op pijl.
  • Na de lunch ga ik weer aan de slag. Dit lukt tot een uur of twee, soms drie, en dan is het met de concentratie achter het beeldscherm wel gedaan. Soms ga ik vast koken, of even boodschappen doen. Soms is er ruimte voor een powernap of een grote wandeling met Rubi en een vriend of vriendin of alleen.
  • Belafspraken, intakes of wandelcoachsessies lukken ’s middags vaak nog wel. Vanwege de interactie blijft mijn aandacht er goed bij. Het geeft een andere energie dan werken voor het beeldscherm. Belafspraken probeer ik steeds vaker te plannen tijdens het wandelen, in het kader van veel bewegen.

In de avond maak ik de keus nog te werken of te gaan bankhangen en een netflixje te doen. Het gevaar is altijd dat ik ga onderhandelen met mezelf als ik eenmaal op die bank lig. Nog één aflevering dan is het 22.30 uur dat is ook nog wel oké. Nog één aflevering, nog één aflevering…..En voor je het weet, lig je te laat in bed, en heb je de volgende dag minder focus door vermoeidheid.

Interne criticus voor ADD en structuur

De truc die goed werkt is om na het eten gelijk nog even naar mijn werkplek gaan. Gewoon mijn hoofd en lijf meenemen en daar gaan zitten. Ik heb een fijne werkplek in mijn eigen huis. Mijn boeken staan er en de hond gaat vaak gezellig mee. Het geeft meer voldoening nog even te lezen of te werken aan een artikel of het nieuwe online product dan te consumeren voor de tv. Maar … ik maak de keuze bewust en probeer de interne criticus het zwijgen op te leggen. Soms is bingewatchen gewoon even fijn, omdat ik dan niet zelf hoef na te denken. Even geen eigen drukke gedachten, maar meegenomen worden in het verhaal van een ander.

Weekend is over het algemeen gewoon weekend. Tenzij er een training gepland staat, dan zijn de vrijdagen en de zaterdagen gevuld. En daar geniet ik mega van!

Bijzondere ADD breinen

Zoals je leest, verveel ik me nooit. Dat is ook een veel gehoorde plus bij bijzondere breinen. Je hebt altijd wel iets wat je interesse heeft of wat je uit wilt zoeken. Het wordt nooit saai! En als je ervoor kiest je toch te vervelen, gaan je gedachten gewoon alle kanten op. Hoe heerlijk is dat! Ik ben helemaal oké met mijn ADD.

Meer weten over ADD? Neem contact met ons op! Of kom naar onze tweedaagse groepstraining Effectief leven met ADD.

Margo Matse

ADD coach en oprichter van ADD Coaching. Lees meer over Margo.

https://www.youtube.com/watch?v=o1RxQPxgJko

Nieuw!

De online videotraining

Heb jij ADD? Vraag je je weleens af waarom je zo moeilijk kunt concentreren? En hoe je uitstelgedrag tackelt? Krijg grip op je ADD in deze driedaagse online training.

Zet je eerste stappen
Overal online te volgen

Ontvang 1x keer per maand een mail met praktische handvatten en de laatste artikelen, vers in je mailbox.

[mc4wp_form id="6302"]