ADD Coaching - vrouw met boek

Thought Catalog – Unsplash

Omgevingsfactoren zijn belangrijker dan doorzettingsvermogen om gedrag te beïnvloeden. Dit artikel heb ik vertaald vanuit de Huffington Post. Ik kwam het tegen op het online platform van Eva Jinek. 

Stel je hebt een doel. Misschien wil je stoppen met junkfood, je financiën beter beheren of minder vaak je mobiel checken. De kans is groot dat je als eerste denkt: “Oké, ik moet gewoon echt meer groente eten /  10.000 euro besparen door zuinig te zijn / de telefoon gaat gewoon na acht uur ’s avonds achter slot en grendel!”.

Je denkt dat wilskracht je zal helpen om het doel te bereiken. Een niet-aflatende vastberadenheid brengt je naar de finish.

Maar wat als wilskracht niet het enige is dat je nodig hebt? Sterker nog, wat als je helemáál geen wilskracht meer nodig hebt? Het blijkt dat wilskracht helemaal niet zo’n positief wondermiddel is zoals we vaak denken. En nog erger, het werkt vaak maar voor korte tijd.

Wilskracht , ook wel verwisselbaar met ‘zelfbeheersing’, kan worden gezien als ‘mentale kracht of energie’, legt Denise Cummins uit, onderzoeker naar besluitvorming en denken. Net als fysieke kracht of energie, kan wilskracht worden opgebouwd – maar ook worden uitgeput.

Proberen je te houden aan een drastische verandering en alleen te vertrouwen op je wilskracht zal niet werken, zegt Cummins. (Dit verklaart waarom slechts 8% van de mensen zich aan Nieuwjaarsvoornemens houdt.) Omdat we het vaak zien als iets waar we toch al niet veel zin in hebben, is de kans groot dat we falen. Een onderzoek uit 2010 wees uit dat werkende volwassenen en studenten die geloofden dat wilskracht een beperkte hulpbron was, eerder geneigd waren om toe te geven aan verleidingen onder stress.

Bovendien werkt wilskracht alleen als je erg gemotiveerd bent, dus eigenlijk als je net begint, zegt Cummins. Maar naarmate je meer en meer verleidingen tegenkomt die in de loop van de tijd tegen je werken – bijv. de gratis pizza op je werk, de uitverkoop of aanbiedingen die voorbijkomen of de nieuwe posts op Instagram – zal je wilskracht snel verdwijnen.

Daarnaast is verleiding letterlijk overal. “Als mens zwemmen we vandaag de dag constant tegen de stroom in van talloze afleidingen” verklaart Brad Stulberg, onderzoeker en wellnesscoach.” “Er is een voortdurende aanval van informatie en prikkels, het constant inzetten van je wilskrachtspier tegen al deze zaken zal je uitputten. “

Waar het dus vooral op neerkomt: hoewel wilskracht zeker een nuttige rol kan spelen bij het bereiken van een doel – tenminste als we zeer gemotiveerd zijn – is het gewoon niet genoeg op zichzelf. “Zelfbeheersing” is niet het antwoord. In plaats daarvan zijn er een paar manieren om jezelf te “hacken” zodat je je doelen kunt bereiken, wat deze ook zijn.

1. Pas je omgeving aan.

ADD Coaching - pizza

Rapixel – Pexels

“Wat ik mijn cliënten aanbeveel en in mijn eigen leven doe, is kijken welke afleidingen en verleidingen je volledig kunt elimineren,” zegt Stulberg. Stel jezelf de vraag: waar kun je goede beslissingen automatiseren? Hoe kun je de optie om een ​​slechte beslissing te nemen elimineren?

Als je bijvoorbeeld gezonder wilt eten, gooi dan alle chips en snoep uit je keuken. Sla vooral veel gezonde voeding in die je eigenlijk graag wilt eten – merkt Cummins op.

Wil je minder vaak met je mobiel druk zijn? Zet deze uit en leg ‘m aan de andere kant van de kamer. Of verwijder je meest verleidelijke apps helemaal van je telefoon, zoals Stulberg heeft gedaan met Twitter, zijn favoriete medium op sociale media.

Probeer je geld te (be)sparen? Stel een maandelijkse automatische overschrijving in van je lopende rekening naar je spaarrekening, zodat je er niet over hoeft na te denken. Wil je ’s morgens trainen? Slaap in je sport outfit en meld je aan bij een les waar je moet betalen wanneer je niet komt opdagen.

2. Neem een pauze — een echte pauze.

ADD Coaching - vrouw op bank met boek

Thought Catalog – Unsplash

Als je niet de tijd neemt om uit te rusten en op te laden, zal op den duur je wilskracht verdwijnen.

“Net zoals je spieren rust nodig hebben om te herstellen en sterker te worden, heeft je wilskracht ook tijd nodig om te herstellen,” legt Stulberg uit. Vooral in onze wereld die zo vol afleiding is, is het essentieel om tijd vrij te plannen, zegt hij.

Neem een ​​echte vakantie, waar je helemaal kunt loskoppelen. Of neem wat vaker een dag lang rust liefst op een andere plek dan thuis. Uit onderzoek blijkt dat na een dag in de natuur je wilskracht de neiging heeft om weer sterker te worden.

Je wilskracht laten toenemen werkt niet alleen bij vakantie of een break. Je kunt ook een pauze nemen door op een ander deel van je leven rust te nemen, door ambitieuze doelen naar beneden bij te stellen. Of door minder doelen tegelijk te stellen. Als je bijvoorbeeld gezonder wilt eten of geld wilt (be)sparen, is het waarschijnlijk niet het moment om te beginnen met trainen voor een triatlon, legt Stulberg uit.

Wees dus niet te streng voor jezelf. Je kunt niet op alle gebieden van je leven wilskracht uit te oefenen. “Kies één of twee dingen om aan te werken, en geef jezelf dan wat ruimte – neem niet teveel uitdagingen aan,” zei Stulberg.

3. Herzie jouw “waarom.”

ADD Coaching - vrouw achter laptop

Brook Cagle – Unsplash

Als je het gevoel hebt dat je het doel uit het oog bent verloren, beschouw dat dan als teken dat het tijd is om te resetten, zegt Cummins. Als je niet meer weet waarom je echt geld wilt (be)sparen of waarom sporten belangrijk voor je is, zul je ook niet zo gemotiveerd zijn om het te doen.

Het oefenen van visualisatie kan hier helpen. Probeer die grotere doelen in specifiek detail voorstellen. “Hiermee kun je je motivatie opnieuw initialiseren en deze doelen opnieuw kristalliseren, zodat ze weer heel duidelijk en echt worden”, aldus Cummins. Als je een actieve verbeeldingskracht hebt, kun je die doelen op een echt, gedetailleerde manier in je hoofd oproepen.

Als dat voor jou niet werkt, stelt Cummins deze techniek voor: Google de dingen die je in gedachten hebt – een betere workout, een actieve vakantie, wat het ook is. “Je kunt jezelf onderdompelen in de beelden die opkomen; je hoeft ze niet zelf te genereren, ‘zegt ze.

4. Vind een support team.

ADD Coaching - groep mensen

Priscilla Du Preez – Unsplash

Je kent de tips “stel een deadline voor jezelf”, “zet het in je agenda” of “deel je doel met anderen.” Maar de echte truc om verantwoording af te leggen is door mensen naast je te hebben en die je onderweg ondersteunen.

“Wat je doel ook is, eraan werken met mensen bij wie je kwetsbaar kunt zijn, die je vertrouwt, en waarvan je weet dat zij jou verantwoordelijk zullen houden, kan een enorm verschil maken,” zegt Stulberg.

Dit kan je doen met mensen die je persoonlijk kent. Maar als dat ingewikkeld is, kijk dan online om gratis supportgroepen te vinden en ga vandaar verder, stelt Stulberg voor.

5. Wees aardig voor jezelf, vooral wanneer je terugvalt.

ADD Coaching - man op een bank

Nik Shuliahin – Unsplash

Het gezegde “Vergissen is menselijk” is waar. Je zult soms falen. Het is belangrijk om aardig voor jezelf te zijn wanneer dat gebeurt.

“Je bent nog steeds een mens, je zult blijven worstelen,” zegt Stulberg. Als je het verknalt of in verleiding komt, lig er dan niet wakker van – vergeef jezelf en ga gewoon door. “Onderzoek toont aan dat hoe meer je jezelf beoordeelt, hoe groter de kans is dat je weer hetzelfde gedrag gaat vertonen, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat,” voegt hij eraan toe.

Bron: Huffington Post. Lees het originele artikel hier.

Margo Matse

ADD coach voor volwassenen met een aandachtstekortstoornis. Helpt volwassen met ADD om meer rust en overzicht te creëren. En om doelen helder te krijgen én te behalen. Lees meer over Margo

Wil je meer weten over ADD?

Ontvang 1x keer per maand een mail met praktische handvatten en de laatste artikelen, vers in je mailbox.