ADDOudejaarsavond ging ik los op de dansvloer van een vriendin, met nog meer vrienden. Dat is inmiddels een goede traditie geworden, lekker dansen en lachen met elkaar! En nee, ik ben geen 18, maar 47 jaar. Moet kunnen toch? Ik voel me rijk door de vrienden die ik heb. Met vrienden kun je sparren over je partner, de kinderen, maatschappelijke issues, je persoonlijke ontwikkeling en werk.

Het is alleen al lekker om te merken dat ik niet de enige ben die weleens vastloopt in het maken van lastige keuzes. Je kunt er ook in je eentje op gaan kauwen. Daar zijn ADD’ers goed in: lekker in ons eigen hoofd rondjes draaien om na veel tijd tot de ontdekking te komen dat we beter actie hadden kunnen ondernemen – bijvoorbeeld door het onderwerp in de (vrienden)groep te gooien.

Vriendschap is leuk en noodzakelijk

Ondanks dat vriendschappen leuk en noodzakelijk zijn, kunnen zook ingewikkeld zijn. Vrienden komen en gaan en door de jaren heen verander je zelf ook. Of je leven neemt een wending, wat soms verwijdering veroorzaakt of juist tot nieuwe relaties leidt. Ik hoop dat jij deze feestdagen tijd hebt doorgebracht met mensen die je leuk vindt. Of het nu collega’s, vrienden of familie is maakt voor de aanmaak van ‘geluksstofjes’ niet zoveel uit.

Je sociale netwerk beinvloed je gezondheid

Elke Geraerts schrijft in haar boek Het nieuwe mentaal dat een goed sociaal netwerk van onschatbare waarde is en zelfs invloed heeft op je gezondheid. Een gelukkig huwelijk blijkt belangrijker voor je gezondheid dan stoppen met roken. Ouderen die regelmatig contact hebben met familie en vrienden, hebben minder kans op dementie en andere ouderdomsziekten en herstellen sneller van operaties. Goede vrienden beschermen je tegen stress en hartproblemen. Vriendschap wordt zelfs in verband gebracht met een hoger gemiddeld inkomen. Aanraking en de aanwezigheid van een naaste vermindert fysieke pijn. Een arm om iemand heen slaan of een hand vasthouden maakt gedeelde smart dus letterlijk halve smart (nou ja, minder smart).

ADD en vriendschappen

Voor de een is vriendschap net zo gewoon als eten en drinken, voor de ander is het veel lastiger verbindingen te maken en in stand te houden. Als je door je ADD regelmatig ‘uitgecheckt’ (afwezig) bent, kan het zijn dat je omgeving je niet sociaal of zelfs egocentrisch vindt. Misschien ervaar je zelf ook iets van eenzaamheid, heb je moeite vriendschappen te onderhouden en zou je graag anders functioneren op sociaal gebied. Geen nood! Je kunt je sociale vaardigheden verbeteren en daardoor je huidige en wellicht nieuwe relaties beter op de kaart zetten. Dat maakt het nieuwejaar voor jou en je omgeving een stuk gezelliger!

Hier zijn alvast drie tips die je makkelijk in de praktijk kunt brengen en die in elk geval wat beweging genereren in je sociale bestaan.

Maak een praatje

Houd je smartphone in je zak als je met anderen bent en begroet de mensen om je heen of – liever nog – maak een praatje. Dat maakt jouw dag en die van de ander leuker.

Waardeer

Laat de mensen die voor jou belangrijk zijn, merken dat je hen waardeert en probeer aan te sluiten bij hun taal van liefde – bijvoorbeeld door een hug, een kleine attentie of een bevestiging.

Communiceer

Leg het uit als je aandacht op is en je tijd nodig hebt om op te laden. Dat werkt beter dan een halfuur later een verkeerd antwoord geven op een vraag.

Drie tips niet genoeg?

Neem contact op voor een kennismakingsgesprek, voordat je partner dat voor je doet. 😉

Een vriendschappelijk en sociaal nieuw jaar toegewenst!

Margo Matse

ADD coach voor volwassenen met een aandachtstekortstoornis. Helpt volwassen met ADD om meer rust en overzicht te creëren. En om doelen helder te krijgen én te behalen. Lees meer over Margo

Wil je meer weten over ADD?

Ontvang 1x keer per maand een mail met praktische handvatten en de laatste artikelen, vers in je mailbox.