Skip to main content

ADHD bij meisjes

– Had mijn moeder maar geweten –

 

Had mijn moeder maar geweten
Dat ik eigenlijk erg slim was.
Had mijn moeder maar geweten
Dat ik meer aandacht nodig had.

Had mijn moeder maar geweten
Dat ik elke dag als een klein meisje
Met angst en beven naar school ging
Bij het vooruitzicht in de klas
Weer beschaamd en vernederd zou worden.

Had mijn moeder maar geweten
Dat mijn geringe eigenwaarde en
Gebrek aan fysieke affectie thuis
Tot ongeremde promiscuĆÆteit zou leiden.

Had mijn moeder maar geweten
Dat ik op een dag
In de wereld strijd zou moeten leveren
En dat het huwelijk
Mij geen veiligheid zou geven.

Had mijn moeder maar geweten
Hoe wanhopig ik stimulansen
En uitdagingen nodig had die haalbaar waren.
(De verwachtingen waren erg laag voor mij,
Dus zelfs ik was verbaasd toen ik besefte dat ik van uitdagingen houd!)

Had mijn moeder maar geweten
Dat ik te gevoelig en verlegen en beschaamd was
Om mijn behoeften te vervullen.

Had mijn moeder maar geweten
Dat ik niet makkelijk in slaap kwam of wakker werd
En dat ik daar niks aan kon doen.

Had mijn moeder maar geweten
Dat die domme lessen
Ondanks de hoge IQ-tests
Vernederend waren
En ervoor zorgden dat ik het niet eens meer probeerde.

Had mijn moeder maar geweten
Dat naar buiten gaan met mijn rits open en de knoopjes verkeerd,
Of zonder lunch of boeken een signaal was

Had mijn moeder maar geweten
Dat ik heel nieuwsgierig naar het leven was,
Maar dat ik het niet kon opnemen
Binnen de muren van een openbare school.

Had mijn moeder maar geweten
Dat mijn artistieke en creatieve vaardigheden
Belangrijk waren
En me hadden kunnen steunen
Als ik gestimuleerd was ze te ontwikkelen.

Had mijn moeder maar geweten
Dat ik mijn kamer niet kon opruimen.

Had mijn moeder maar geweten
Wat we nu weten.
Ze wist het niet. Ze deed haar best
En ik hoop dat ze weet
Hoeveel ik van haar houd.

Gedicht door Mary H, diagnose op middelbare leeftijd, uit het boek ‘Meisjes met ADHD’.Ā Check ook de handige zelfrapportagevragenlijst die bij dit boek hoort.

ADD/ADHD eigenschappen – Signalen Mary voor omgeving

  • een schoolfobie of vermijdingsangst
  • een laag zelfbeeld
  • slechte schoolprestaties ondanks een hoog IQ en creativiteit
  • weinig organisatievaardigheden, slordigheid
  • slaapproblemen
  • verlegenheid
  • slechte sociale vaardigheden
  • slordig uiterlijk, problemen met verzorging
  • teruggetrokken in de klas

Wat Mary geholpenĀ zou hebben

  • Erkenning en begrip voor haar worstelingen
  • positieve aandacht en affectie ter compensatie van aantasting eigenwaarde
  • bevestiging en aanmoediging
  • erkenning van haar sterke kanten
  • een ADHD vriendelijke leeromgeving
  • Gepaste stimulering en uitdagingen
  • hulp bij structuur en organisatie
  • aandacht voor slaapproblematiek
  • ontwikkelen assertiever gedrag
  • begeleiding bij sociale problemen

Meer weten over de symptomen, mij als ADD coach en wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.